Felix Ruben Picherna
Urodził się w Recife (180 km od Buenos Aires), w 1936 roku. Miał włoskich przodków. Zmarł 23 stycznia 2016 roku. Uznawany za ambasadora tanga argentyńskiego, został uhonorowany tytułem “Guardián del arte del tango” przez Academia Nacional del Tango de Buenos Aires.
Był jednym z najbardzej znanych w świecie djów tanga. Wzbudzał szacunek jako niekwestionowany znawca historii i muzyki tanga, ale także był źródłem wielu kontrowersji z powodu dość ekscentrycznego zachowania podczas milong.
Jego komentarze, łączenie różnych orkiestr w jednej tandzie (O.Pugliese i A.Gobbi), twierdzi, że nigdy nie grał 4 tang O.Pugliese pod rząd, (C.DiSarli i O. Fresedo), (A.Troilo i R.Biagi) i granie muzyki z kaset magnetofonowych były jego znakami rozpoznawczymi.
Rodzice Felix Picherny przeprowadzili się do Buenos Aires kiedy miał 4 lata. Dorastał w ubogiej dzielnicy niedaleko Teatru Colón. Interesował się piłką nożną (kibic River Plata).
Później, kiedy wyburzono wiele i tak zrujnowanych kamienic, aby rozbudować ulicę Nuevo De Julio jego rodzina przeniosła się do Saavedra, która obok Villa Urquiza, Villa Pueyrredón i Villa del Parque były dzielnicami, które utrzymywały tradycję tanga w klubach i salach tanecznych pomimo, że w latach 50 tango nie było już tak popularne, a nawet zabraniane.
Swoją przygodę z tangiem rozpoczął w wieku 12 lat od słuchania utworów śpiewanych przez Carlosa Gardela, a nadawanych przez urugwajskie „Radio Colonia”. Mając 16 lat stał się częstym bywalcem milong, na których bardzo uważnie obserwował zachowanie i taniec zebranych gości.
Jak powiedział w wywiadzie próbował swoich sił jako tancerz, ale zdecydowanie lepiej odnajdywał się na milongach jako dj.
Jego djski debiut miał miejsce w 1958 roku, w klubie „Viento Norte”. Zachorował lokalny dj i jeden z bardzo znanych tancerzy Gerardo Portalea poprosił Felixa o puszczenie muzyki.
W tamtych czasach muzyka grana była z płyt winylowych 78 rpm. a tanda składała się z 3 tang.
Kiedy na rynku pojawiły się kasety magnetofonowe Felix Picherna zdecydował się na granie muzyki właśnie z kaset. I do końca swojej djskiej kariery z tych kaset grał muzykę na milongach.
Grywał w kultowych, dla tanga miejscach w Buenos Aires; Pavadita Salón, El Club Almagro, La Confiteria Ideal, Sin Rumbo, Saavedra, Pinocho, Sunderland.
Kilkanaście lat spędził we Włoszech, oczywiście grając na milongach. Był zapraszany na milongi i festiwale tanga na całym świecie. Z powodu choroby wrócił do Buenos Aires kilka lat przed swoją śmiercią. Był nałogowym palaczem, i jak mówił przeklina dzień, w którym miał pierwszy kontakt z tą trucizną. Zaczął palić w wieku 8 lat.
O Felixie Pichernie powstała książka/album autorstwa Dino Vittimberga i Franco Finocchiaro, ”Tango Musicalizador. Felix Picherna”
Oraz dwa filmy dokumentalne:
„Esta Es Mi Vida”
„Felix Picherna. Walking Tango in Moscow”. Na YT dostępny trailer
Felix Picherna w wywiadzie „Tengo Una Pregunta Para Vos”
Z wywiadu przeprowadzonego przez Pepę Palzon i innych dostępnych w internecie możemy dowiedzieć się od Felixa Picherny sporo ciekawostek z historii i muzyki tanga.
Fascynowała go muzyka grana przez Osvaldo Pugliese, szczególnie z lat 40-tych. Bardzo lubi tango „Derecho Viejo” komp. Eduardo Arolas.
4 tanga w tandzie zaczęto grać w latach 60s, ale nie pamięta dokładnie
Na włoskich milongach jako cortiny grał opery Pucciniego, Verdiego i Vivaldiego, w Niemczech np. Beer Barrell Polka
Potrafił zacząć tandę utworami A.Troilo z lat 50-tych by zakończyć je Biagim z lat 40-tych. Czym, jak mówił wyprowadzał z równowagi tancerzy, ale niewiele sobie z tego robił. Natomiast nigdy nie zagrał tak na milondze w Buenos Aires.
Spośród około 27 tys. zarejestrowanych tang, do grania na milongach nadaje się ok 3 000.
Za najlepsze orkiestry do tańca uważa w kolejności:
Juana d’Arienzo
Osvaldo Pugliese
Anibala Troilo
Carlosa DiSarli
Ricardo Tanturi, Angela D’Agostino z Angelem Vargasem, Lucio Demare i Paulo Laurenza.
Twierdzi, że nie zwracał uwagi na teksty tang podczas układania tand.
Najbardziej romantyczne orkiestry to Osvaldo Fresedo, Miguel Calo i Osvaldo Pugliese z Alberto Moranem.
Jorge Maciela wolał z Alberto Gobbim, niż z Osvaldo Pugliese.
A Alberto Marino (śpiewał z A.Troilo) uważał za głos Argentyny.
Zapytany, czy według niego muzyka tanga zmieniła się w latach 50 i 60-tych. Odpowiada, że tak, i duży wpływ na to miała twórczość Astora Piazzolli.
Czy jest jakaś muzyka, której nie gra się na milongach? Powiedział, że w Buenos Aires nie gra się „Adios Muchachos”
Post scriptum
W wywiadzie z Pepą, Felix Picherna opowiedział zabawną anegdotę.
Grał muzykę na zatłoczonej milondze w Turynie. W pewnym momencie podeszła do niego kobieta i zaczęła mówić po włosku m.in la giacca. Felix, który nie bardzo rozumiał jeszcze język włoski odpowiedział, że on nie ma tanga „La Giacca”. Na co siedzący obok niego Argentyńczyk przyszedł mu z pomocą mówiąc, siedzisz na kurtce tej pani. (la giacca to kurtka)